Mārrutki

marutkiMārrutki ir viena no iecienītākajām galda piedevām kā gaļai tā kartupeļiem un citiem ēdieniem. Daudzi cilvēki bez mārrutkiem nevarētu iedomāties savas ēdienreizes, jo tie piešķir ēdieniem asumu un lielisku garšu. Tāpēc paskatīsimies, kas tad īsti ir un kā top mārrutki.

Mārrutki jeb latīniski Armoracia rusticana ir augs ar zaļām lapām, kura sakni izmanto mārrutku pastas pagatavošanu, kā arī dažos gadījumos pat ārstniecībā.

Šis vērtīgais augs nāk no Austrumeiropas, to visā Eiropā līdz 16. gadsimtam izmantoja kā universālu ārstniecības augu visa veida slimībām. Vēlāk gan tika izpētīta, ka tas nemaz nav tik efektīvs pret visām slimībām, taču augstais C vitamīna saturs noteikti palīdzēja pacientiem, kuri tika ārstēti ar mārrutkiem, stiprināt imunitāti un ātrāk izveseļoties.

Mārrutku sakne, ka to tikko izrok no zemes ir bez jebkādas smaršas, bet līdz ko tā tiek sagriezta, ikviens uzreiz var just aso, nedaudz pa kodīgo mārrutku smaršu, kas ļauj pārliecināties, ka tik tiešām ir izraksti mārrutki.

Mārrutku raža jāievāc septembrī un oktobrī, jo tieši šajos mēnešos to garša un smarža ir visspilgtākā un izteiksmīgākā. Protams, to var darīt arī vasarā, taču šajā periodā to garša un vērtīgais sastāvs būs neizteiksmīgs un neefektīvs. Vasarā toties var izmantot mārrutku lapas skābējot un marinējot, piemēram, gurķis vai jebkurus citus dārzeņus, līdzīgi kā tiek izmantotas upeņu lapas.

Mārrutku pasta, kuru mēs biežāk pazīstam kā mārrutkus un kuri ir nopērkami veikalos burciņās, iegūst sarīvējot mārrutku sakni. Tas nav viegls uzdevums gan mārrutku saknes cietuma, gan asās smaržās dēļ, taču galu galā pūles atmaksāsies paštaisītos, garšīgos mārrutkos. ja izlem tiešām pats rīvēt mārrutkus, atceries to darīt smalki, jo tad to garša un smarža būs izteiksmīgāka. Pēc sarīvēšanas šo masu var sajaukt ar nedaudz sāli, cukuru un saldo krējumu, kā arī pievienot mazliet etiķa vai citronu sulas, lai mārrutka sakne saglabātu savu gaišo krāsu un mārrutki gatavi.

Mārrutku galvenā vērtība kā jau minēju ir to augstais C vitamīna saturs. Taču papildus tam mārrutka sakne satur arī glikozi, lizocīmu, karotīnu un citu minerālvielu, kas var būtiski uzlabot veselību, un ar laiku arī samazināt žults efektus un uzlabot asinsriti un imūnsistēmu.

Taču ne jau tikai sarīvēta mārrutku sakne ir vienīgais veids kā lietot uzturā mārrutkus. Var arī izspiest mārrutku sulu, kas, lai gan ir ļoti stipra un kairinoša, ir arī ļoti veselīga. To lietojot pa pus tējkarotei 10 minūtes pirms ēšanas divas reizes dienā tu vari ne tikai ievērojami uzlabot savu apetīti, bet arī veiksmīgi regulēt kuņģa un zarnu darbību.